. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Anmeldelse:

Kvinden der forsvandt

Dato: 23. oktober 2014

Af Andreas Ebbesen JensenINFO OM FILMENINSTRUKTION:
DAVID FINCHER

MEDVIRKENDE:
BEN AFFLECK, ROSAMUND PIKE, NEIL PATRICK HARRIS  M.FL.
 LÆNGDE:
149 MIN.
 DISTRIBUTION:
20TH. CENTURY FOX

 

Et ægteskab er ikke altid nogen dans på roser. Når først brudevalsen er slut og bryllupsrejsen har fortabt sig i tågerne, begynder det rigtigt hårde arbejde. Og ingen går gennem livet uden at kaste med en tallerken eller to.

 

I 'Kvinden der forsvandt' danser det udadtil perfekte par Amy og Nick Dunne ikke blot tæt på afgrunden – de skvatter også ud over med hovedet først. I modsætning til filmens to hovedpersoner, synes ægteskabet mellem instruktøren David Fincher og Gillian Flynns bestseller dog at være et match made in heaven.

 

Kølig Pike

”Hvad tænker du på? Hvordan har du det? Hvad har vi dog gjort ved hinanden?” spørger Ben Affleck i begyndelsen af filmen, mens kameraet dvæler ved hans smukke kone, spillet med isnende kulde af Rosamund Pike. Svaret bliver vi aldrig rigtigt klogere på – kun på de uhyrlige konsekvenser, der langsomt bliver udfoldet for øjnene af os.

 

Udadtil virker forholdet mellem Amy og Nick Dunne perfekt. Men på ægteparrets femårs-dag forsvinder Amy på mystisk vis fra sit perfekte forstadshjem, og i takt med at bevismaterialet hober sig op, bliver politiet mere og mere overbeviste om, at det er hendes mand som står bag bortførelsen. Og mere skal ikke afsløres her. For jo mindre du ved om 'Kvinden der forsvandt', desto bedre.


Fincher tager fusen på dig

David Fincher er en mester i at tage fusen på sit publikum. Tænk bare på slutningen af 'The Game', den uforglemmelige morbide konklusion på 'Seven' eller det geniale twist i 'Fight Club'. 'Kvinden der forsvandt' er bestemt ingen undtagelse. Upålidelige fortællere kaster os blår i øjnene og falske spor fører os på afveje, indtil den grufulde sandhed langsomt går op for os. David Fincher trækker konstant tæppet væk under sit publikum, og man kan ikke undgå at falde på røven over, hvor glimrende plottet er skruet sammen.

 

Ben Affleck gør det glimrende som ægtemand på gevaldigt dybt vand, og han balancerer elegant på en knivsæg mellem at være vanvittig charmerende og hamrende usympatisk. Men det er Rosamund Pike i rollen som hans kone Amy, der stjæler showet. Glat som en ål glider hun konstant ud mellem fingrene på publikum, og med et ansigt lige så udtryksfuldt som en klippesten er hun gevaldig svær at blive klog på.

 

Parforhold i en Facebook-tid

David Finchers visuelle stil er både kølig og distancerende, hvilket selvfølgelig ligger i forlængelse af det mildest talt dysfunktionelle ægteskab som de to hovedpersoner slæber sig igennem. 'Kvinden der forsvandt' minder på mange måder som en kulmination på instruktørens tidligere værker. Filmens sorthumoristisk hudfletning af et moderne parforhold i en Facebook-tid trækker tematisk på mesterværket 'The Social Network', dens overraskende plottwist lugter af 'The Game' og instruktørens kliniske gengivelse af politiarbejdet leder tankerne hen på 'Zodiac'.

 

'Kvinden der forsvandt' ligner på papiret en stramt fortalt thriller, som kun David Fincher kan strikke dem sammen. Men tag endelig ikke fejl. Ligesom filmens kriseramte ægtepar gemmer der sig mere bag den pæne overflade, end hvad det blotte øje kan se. Den amerikanske instruktør har ikke været så bidsk og sorthumoristisk siden 'Fight Club' – og det klæder ham. 'Kvinden der forsvandt' er 'War of the Roses' for Facebook-generationen. En grufuld påmindelse om,  hvor galt det kan gå, når man ikke sætter sig ned og snakker om tingene.